דלג לתוכן דלג לפוטר

הסיפור על המנכ"ל , ביצועים ארגוניים ויציאות החירום

האם יצא לכם לקרוא ספר כל כך מוצלח עד כדי שחיפשתם בו משמעות נוספת? משהו ללמוד?

כשאני קוראת ספר אני תמיד שואלת את עצמי – מה ניתן ללמוד? כיצד ממשיכים ומעצימים את תחום הבטיחות בחיבור לארגון, ניהול ושיפור ביצועים?

בימים אלו סיימתי לקרוא את ספרו של צ'רלס דוהינג – כוחו של הרגל. הספר מציג ארגונים אשר אימצו תהליכי עבודה חדשים אשר אפשרו להם לפרוץ את מגבלות הביצועים הארגוניים ולהשיג ביצועים ארגוניים טובים מהותית מחברות מקבילות!

אחת החברות המתוארות בספר היא חברת אלקואה והמנכ"ל האגדי שלה פול או'ניל, אשר קיבל את החברה במצב מדורדר עסקית ונקרא לדגל על מנת להציל את הספינה. במפגש הראשון עם בעלי המניות פתח בהצגת יציאות החרום, וטען שכל מי שרוצה לדעת על ביצועי החברה צריך קודם לחקור את ביצוע הבטיחות!

כן, במפגש הראשון פתח המנכ"ל את הנאום שלו בדגשים על נושא הבטיחות וכיצד דרך הבטיחות אנו נשיג ביצועים:

במידה ויתקיים הקשר בין ביצועי הבטיחות ליתר תחומי הארגון, יובטח שיפור מתמיד בהישגי הארגון בכל התחומים. הבטיחות היא רק מראה של העשייה, ההקפדה, ובראש ובראשונה נוכל לראות כיצד הרגלים אשר מקנים שיטות עבודה, דרכי התנהלות ואלו משפיעים על כלל התחומים בהם החברה עוסקת.

פול או'ניל  "זכה" להרמות גבה רבות בחייו אך למרות הזלזול הציבורי, גיבש את שיטת העבודה בבטיחות כצעד ראשון עם כניסתו לתפקיד. הוא הנחיל תרבות ארגונית שעושה בטיחות כחלק מתמיד משיפור הביצועים והבטחת חיי העובדים.

 פול קבע שבכל תאונה המנכ"ל חייב להיות מדווח ומודע תוך 24 שעות על האירוע ממנהל המפעל בו התרחש ובתוספת תכנית שמטרתה למנוע שאירוע דומה לא יתרחש שוב לעולם.

אם נמשיך את הסיפור כעשר שנים לכהונתו של פול או'ניל התקיימה שוב ישיבת בעלי מניות ושם הציג את הביצועים הנפלאים של התאגיד.

עוד הוא מרצה ורומה מעצמו  נעמדה נזירה והטיחה בפניו "אתה משקר".

ותיארה כי באחד ממפעלי התאגיד הנמצא במקסיקו העובדים חולים מחשיפה לאדים מסוכנים.

למרות הביצועים שהוצגו במצגת המפוארת או'ניל  נפגש עם הנזירה על מנת להבין בצורה טובה יותר את הנאמר.

למחרת בבוקר  נשלחו שני מנהלים בכירים למפעל לבדוק ולעדכן מה הממצאים ומהן ההמלצות אותם אנו נדרשים לקחת מחר בבוקר???

הסתבר כי תאונות וכמעט תאונות לא דווחו באופן תדיר וסדיר כנדרש, לאור הממצאים, מנהל המפעל המוערך והנחשב, מצא את עצמו מחוץ לארגון. ועל כך נאמר:

"…המנהל פיטר את עצמו – הוא הפר את התרבות הארגונית ולכן ברור שעליו ללכת!!"

לכולנו יש הרגלים לכל בני האדם יש ועל כך נכתב רבות בספרות המחקרית במחזות רבים וגם סרטי קולנוע, אך תמיד טענתי כי הרגלים ממצבים גם את הבטיחות וכאשר אנחנו מתיישבים לכתוב נהלים והוראות יש להתחשב בהבניית הרגלים של הארגון ושל העובדים.

שרשרת דיווח הכוללת תכנית פעולה מחייבת שיתוף במידע, הבנת גורמי השורש, תכנון פעולה ותוכנית עבודה. לזה קרא פול אוניל – יצירת מבנים שעוזרים להרגלים אחרים התבסס.

אז איפה זה פוגש אותנו?

בכוחה של הבטיחות לשנות תפיסות וקבעונות ארגוניים – אנחנו כבטיחות כמעט תמיד נהיה הראשונים לזהות את אותם חריגות. אירועי כמעט ונפגע וחס וחלילה תאונות הן הזדמנויות ארגוניות לשיפור תהליכים אשר יש בהם כדי לשפר את תהליכי הייצור, אחזקה, איכות ועוד. אנחנו נדרשים לשאול את עצמינו מהם הפורומים בהם אנו כבטיחות מציגים ויוצרים שיח חדש סביב השולחן התפעולי

הבטיחות מזמן כבר לא עוסקת רק בעמידה בדרישות החוק, היא שחקן ארגוני שמחויב לתרום לביצועי הארגון ויצירת שיח ארגוני שבו הבטיחות תורמת לשגשוגה של החברה.

מנהלים בכל שדרת הניהול הארגון, נדרשים לא רק להיות אחראים על הבטיחות (מכוח הפסיקה) אלא לקחת עמדה פרו אקטיבית בניהול הבטיחות ולהיות נוכחים במקום שבו הפעילות הארגונית מתבצעת על מנת לוודא כי אנו מקפידים על הבטיחות לא רק בחדרי הישיבות.

x

צור קשר

    דילוג לתוכן